Op de goede weg
Zijn we op de goede weg? Een vraag die we vaak stellen als we ergens heen willen. Vroeger pakte je dan de kaart of vroeg je een voorbijganger. Tegenwoordig hebben we bij zo’n beetje alles een GPS-systeem voor de navigatie. Of je nu loopt, fietst, autorijdt, een tochtje maakt met de motor of de boot, je gras maait of je landbouwperceel inzaait: zo’n apparaat is niet meer weg te denken.
Midden-Drenthe op de goede weg
Die goede weg, daar hebben ook onze gemeentelijke beleidsmedewerkers naar gevraagd. Ze hebben een beleidsnota opgesteld voor het onderhoud van wegen en bruggen in onze gemeente. De titel luidt heel toepasselijk: "Midden-Drenthe op de goede weg." Dit mede naar aanleiding van een rekenkameronderzoek, dat tipte: "Stel een nieuw beleidskader voor de komende 5 tot 10 jaar vast, inclusief een meerjaren(budget)raming en heldere doelstellingen die in de tijd zijn afgebakend. Zorg dat het beleidskader van tijd tot tijd voor actualisatie op de raadsagenda komt." Duidelijke taal, maar hoe dan verder?
Midden-Drenthe is qua oppervlakte één van de grootste gemeentes van Nederland. Dat is iets om trots op ze zijn, maar dat betekent ook dat er heel veel kilometers weg te onderhouden zijn. Even voor uw beeldvorming: in totaal hebben we in onze gemeente circa 3.800.000 m2 aan wegen en paden te onderhouden. 37% hiervan ligt binnen de bebouwde kom. De totale lengte van de wegen en paden is circa 850 km. Voor de vakantiegangers onder ons: dit is gelijk aan de afstand Beilen – Bern (Zwitserland). Van het totaal aan verhardingen is 56% asfalt. Daarnaast hebben we nog 79 zogenaamde kunstwerken, vaktaal voor zaken als bruggen en duikers.
Goede wegen, uitstekende fietspaden
Tijdens de laatste vergadering van de commissie Ruimte en Groen was dit onderwerp opiniërend aan de orde. En dan moet er een voorlopige keuze en aanbeveling gemaakt worden. Als CU-fractie hebben we hierbij gekozen om fietspaden op kwaliteitsniveau A (hoog niveau: mooi en comfortabel) te onderhouden en verharde wegen op kwaliteitsniveau B (basisniveau: functioneel/voldoende onderhouden). We willen graag investeren in Midden-Drenthe als (toeristische) fietsgemeente en natuurlijk ook duurzaam vervoer stimuleren.
Zulke plannen kosten natuurlijk geld. Op dat gebied hebben we nog niet de "goede weg" gevonden. Want hoe gaan we deze mega-investering zó uitsmeren naar de toekomst, dat het totaalplaatje in balans is (en blijft)? Het gaat hierbij per slot van rekening wel om €14,3 mln. aan belastinggeld. Dat is een fors bedrag, dat verstandig geïnvesteerd moet worden. En zoals u weet staan techniek en ontwikkelingen niet stil. Onze wegen zouden er over 20 jaar wel eens heel anders uit kunnen zien dan nu, of een andere functie hebben.
Denk om de tijd
Mede daarom denken wij als CU-fractie dat investeringen in wegen en paden overzichtelijk moeten zijn. Dat betekent concreet dat we niet verder in de toekomst moeten en willen kijken dan 10 jaar. Niet uit kortzichtigheid, maar om flexibel in te kunnen spelen op toekomstige ontwikkelingen. Denk hierbij aan ontwikkelingen op het gebied van duurzaam asfalt en onderhoudsarme kunststof bruggen. Zo voorkomen we zoveel mogelijk dat we nog 10 jaar door ‘moeten’ met verouderd beleid. Onze wegen en bruggen liggen er over het algemeen goed bij, maar als we dat de komende 10 of zelfs 20 jaar (de gemiddelde levensduur van een weg) zo willen houden, dan zal er dus fors geïnvesteerd moeten worden.
U begrijpt: we hebben nog wat af te "wegen" in aanloop naar de komende Perspectiefnota 2018.
Maar dit is alvast wel duidelijk: we willen gaan voor goede wegen, waarbij belangrijk is dat dit tegen een verantwoorde prijs gebeurd. Want er zijn ook andere zaken die gemeentegeld vragen. Wat dat betreft willen we het GPS-signaal volgen dat we in het coalitieakkoord hebben vastgelegd: mensen gaan boven wegen of groen.
Henk Heideveld, fractievoorzitter ChristenUnie Midden-Drenthe