Gouwe Bos bedreigd!

donderdag 29 oktober 2009 19:54

De Raad ging vorige week donderdag akkoord met een zgn. Milieu Effect Rapportage (MER) voor de aanleg van een westelijke randweg langs Waddinxveen en Boskoop. De weg dient als verbinding tussen de A12 en de N11. Deze weg zou de dorpskernen van Waddinxveen en Boskoop moeten ontlasten van het doorgaande verkeer.

De MER gaat over de variant met een tweede oeververbinding over de Gouwe, waarin ook een Oost-West verbinding door het Gouwe Bos is opgenomen (de zgn. zuidelijke variant). Een weg dwars door het Gouwe Bos dus, een bos dat is bedoeld als recreatieve buffer tussen Waddinxveen en Boskoop.

Dat zo’n weg desastreuze gevolgen heeft voor het milieu en de leefomgeving van het Gouwe Bos hoeft geen betoog. De MER zal dan ook alleen maar ondersteunend zijn voor de raadsleden die zo’n weg niet zien zitten. En ik ben daar één van.

Na een eerder verhaal in Overbruggen over deze ontwikkelingen met het Gouwe Bos kwamen tijdens het toekomstdebat van 28 september jl flink wat ongeruste bewoners van Boskoop en Waddinxveen verhaal halen. De wethouder sprak toen geruststellende woorden, er is nog niets besloten e.d. Maar er is meer aan de hand.

Het Natuur- & Recreatieschap Reeuwijkse Plassen, waarin Boskoop en Waddinxveen zitting hebben, geeft in een nota ‘Gebiedsplan Reeuwijkse Plassen 2009, versie DB 25-06-2009’een visie op de ontwikkelingen met het Gouwe Bos. In de paragraaf 3.2 (‘Gouwebos, knooppunt tussen stad en land’) gaat het Recreatieschap al uit van een weg langs de noordrand van het bos, een ijs-skeelerbaan en een theehuis. Het Recreatieschap vindt dat het Gouwe Bos niet alleen een locale maar ook een regionale recreatieve functie moet krijgen als verbinding van het Bentwoud met het Groene Hart. En in combinatie met een tweede oeververbinding is daarvoor een verbindingsweg noodzakelijk met aanliggende fietspaden.

Hoe het Recreatieschap met droge ogen kan opschrijven dat het Gouwe Bos met een weg er dwars door heen nog kan fungeren als recreatief verblijfsgebied is mij een raadsel. Realiseert het Recreatieschap zich wel dat deze weg bedoeld is voor o.a. de afwikkeling van zwaar vrachtverkeer uit het kwekerijgebied? Het is duidelijk dat het Gouwe Bos met deze ontwikkeling om zeep wordt geholpen. De nota van het Recreatieschap is overigens bij de Raad niet bekend.

Er zijn nog meer varianten voor een westelijke randweg. Bijvoorbeeld de zgn. noordelijke variant met een tweede oeververbinding bij de rotonde Halve Raak op de N207. Deze noordelijke variant is i.t.t. de zuidelijke variant opgenomen in de corridorstudie van de provincie. Je zou op zijn minst van de wethouder verwachten dat hij beide varianten onderzoekt. Zoals de gevolgen voor het milieu, voor de verkeersstromen over de Zijde en omringende wegen (denk aan de N207). de tijd die nodig is voor de realisatie en de kosten in samenhang met de financiering.

Maar neen, het lot van het Gouwe Bos lijkt al bestuurlijk beslist. Achter de schermen dendert de bestuurlijke trein weer eens voort en de burger heeft straks het nakijken. Wie kan deze trein nog stoppen?

 

Ton van Nimwegen

Raadslid Christenunie/SGP

avnimwegen@casema.nl

 

« Terug