Column: Overtuigingspolitiek
Laten we eerlijk zijn: de ChristenUnie is een kleine partij. En het ziet er niet naar uit dat dat binnenkort gaat veranderen. En bovendien een kleintje met een programma, een boodschap die het grootste deel van de samenleving absoluut niet snapt. We moet reëel zijn.
In de praktijk bekentent dit dat de ChristenUnie zich niet te druk moet maken om de bede in de troonrede, het ambtsgebed of de eed en andere protestantse relikwieën. En daar ben ik het mee eens. De ChristenUnie moet voorbeelden geven hoe Gods geboden de samenleving dienen en zelf een voorbeeld zijn. Laat maar horen dat in vele christelijke gemeenschappen, over de hele wereld, vaak een behoorlijke gemeenschapszin is waardoor de zorg voor elkaar groot is. Juist het ruimte geven aan gemeenschappen kan een grote rol spelen in de samenleving. Daar vindt waardenoverdracht plaats, daar zorgt men voor elkaar. En dat is zo belangrijk in een samenleving waarin zelfbeschikking het hoogste goed lijkt te zijn.
Overtuigingspolitiek vraagt niet alleen om de goede voorbeelden, maar ook om zelfkritiek. Want er zijn genoeg christelijke gemeenschappen die niet voorbeeldig zijn. En ook de ChristenUnie is geen paradijselijke partij. Zelfkritiek leidt tot bescheidenheid. In het verleden zijn genoeg fouten gemaakt om nu niet al te hoog van de toren te blazen. Denk bijvoorbeeld aan de eenzijdige nadruk op economische ontwikkeling wat ten koste ging van het milieu.
Idealisme moet de drijfveer van de ChristenUnie zijn, maar realiteitszin dient haar aanpak te bepalen. In een geseculariseerde samenleving zit er voor een kleine partij niets anders op om aan de zijlijn te staan preken of te willen overtuigen. Overtuigen door het goede te laten zien van de ideeën waar de ChristenUnie voor staat en door zelf zichtbaar vanuit die overtuiging te leven.
Door Cors Visser
Reacties op 'Column: Overtuigingspolitiek'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.