Geen heupbroeken maar bretels
De uitverkoop is begonnen!
De folders stromen binnen en in de ogen van mijn dochters zie ik Eurotekens en het verlangen om hun slag te slaan.
Nu hoeven ze om leuke kleding te kopen echt niet meer naar de grote stad. Leuke winkels genoeg in ons dorp.
Het zal wel aan mij liggen maar vroeger vond ik de uitverkoop leuker dan tegenwoordig, eigenlijk vind ik het hele kleding zoeken en kopen een bezoeking. Met die fleurige jurkjes komen mijn knieën extra goed uit, zal ik maar zeggen. En fabrikanten hebben het bij het verkeerde eind als ze denken dat je na je veertigste nog heupbroeken past. Al denk je ze te passen , de meewarige blik van je dochter zegt genoeg. En mijn grootste ergernis…….. geen grote passpiegel in het kleedhokje. Dan denk je een leuk bloesje aan te hebben moet je eerst de winkel in. En nog voor je de spiegel hebt gevonden, zie je aan de andere winkelende dames dat je niet eens de moeite hoeft te nemen om in de spiegel te gaan kijken.
Een klaagzang van een veertiger ,denkt u wellicht, maar wat heeft het met politiek te maken!
Nu dat zal ik vertellen want sinds de Commissievergadering Samenleving heb ik goede hoop dat een koopje scoren in de uitverkoop ook voor mij weer in het verschiet ligt.
In die vergadering hebben we nl. de Nota demografische ontwikkelingen behandeld. De inhoud van deze nota was nu niet om hem vast te stellen maar om er met elkaar over te discussiëren.
Demografie als bepalende factor voor economische en sociale ontwikkeling.
Ik zal niet de hele nota hier behandelen maar samengevat komen de volgende trends in ontwikkeling naar voren:
-Tussen 2010 en 2040 komt een eind aan de groeiperiode van de Puttense bevolking: de populatie schommelt tussen 24.000 en 24.600.
- Vergeleken met de rest van Nederland is de bevolking jonger dan 25 jaar in Putten oververtegenwoordigd, net als de bevolking van 65 jaar en ouder.
-Het percentage allochtonen is 6% en is daarmee bijzonder laag in vergelijking met Nederland(19%)
-De meest in het oog springende ontwikkelingen doen zich voor in de samenstelling van de bevolking. Het aandeel senioren in de bevolking verdubbelt bijna ( van 16%in 2010 naar 27% in 2040), terwijl het aandeel 20-65-jarigen met bijna 10% afneemt.
Verder wordt ingegaan op het aantal huishoudens dat wel toeneemt, echter met minder inwoners .
Het aantal 55-plus huishoudens neemt in de regio met ruim 950 huishoudens toe.
Deze demografische ontwikkelingen hebben een grote impact op het te voeren beleid van onze gemeente. En dan wel op verschillende beleidsterreinen zoals, de woningmarkt, economie en werkgelegenheid , onderwijs, sport maar ook gezondheidszorg.
Regeren is vooruitzien en college maar ook wij als fractie kunnen deze nota als onderlegger gebruiken als we onze visie bepalen op de voornoemde beleidsterreinen.
We zullen meer aanvragen krijgen voor passende zorg. We moeten de juiste woningen bouwen. Goede voorzieningen in het centrum zijn nodig. Een hospice? Zo zijn er legio voorbeelden te bedenken waarmee onze gemeente kan inspelen op de toekomst en de ChristenUnie zal zeker daar een rol bij spelen.
Echter niet alleen de gemeente kan haar voordeel doen met deze nota. Ook de creatieve ondernemer zal inspelen op de veranderende demografische opbouw van onze gemeente.
En natuurlijk zijn de winkeliers in ons centrum ondernemer genoeg om op die ontwikkelingen in te springen. En voor me zie ik kledingzaken zonder radio 538 maar met passende flitse jurkjes. Weg met die getailleerde herenoverhemden maar rijen hippe bretels. Laat die uitverkoop maar beginnen!
U kunt de hele nota nalezen: Nota demografische ontwikkelingen(225025)