Licht uit spot aan
Column vanaf de publieke tribune
Waarom nou een dergelijke titel zult u denken? Nou, in deze
column wil ik eens wat dieper ingaan op de argumentering van
raadsleden. Hierom zal ik voornamelijk het laatste thema, de motie
tegen de gewetensbezwaarde ambtenaren uitvoerig beschrijven.
Het eerste thema vanavond was de gokhal op TT-world. Hier heeft een
uitbater een grote ruimte gekocht om speelautomaten in te zetten en
zo geld te verdienen. Ons (als CU fractie) viel op dat er maar
liefst 2/3 van het voorstel was gewijd aan het oplossen van de
problematiek die je creëert. Of te wel je weet dat
gokverslaving op de loer ligt, dus je zorgt dat Verslavingszorg
Noord Nederland maar aanschuift tijdens het werkoverleg. Dat is
hetzelfde als de hele dag je kraan open laten staan en ondertussen
wat tissues uitdelen om het water weg te ruimen.
ChristenUnie had twee amendementen ingediend tegen het gokvoorstel
die ook beide zijn aangenomen. De eerste had betrekking op het feit
dat er een gelimiteerd aantal automaten in de verordening komt te
staan. De uitbater van de gokhal kan dus niet weet ik hoeveel
automaten plaatsen. Tevens is door het tweede amendement
gegarandeerd dat elke medewerker in de gokhal moet beschikken over
een basiscursus verslavingszorg. ChristenUnie vond het vreemd dat
deze vergunning zomaar werd toegekend aan één
bedrijf. Misschien zijn er ook nog andere bedrijven die een
dergelijke hal zouden willen exploiteren? Stel nu dat deze
bedrijven naar de rechter stappen en gelijk krijgen? Gaat dat dan
ten koste van TT-world? De snelheid waarmee dit voorstel even moet
worden doorgedramd kan niet anders worden verklaard dan door het
TT-spook. Het spook dat huist in Assen. Alle ratio moet wijken voor
dit spook…..
Dan de motie van PvdA en D66 over de gewetensbezwaarde ambtenaren.
Even een korte achtergrond. In Assen is het verplicht dat elke
ambtenaar elk huwelijk voltrekt. Het maakt hierbij niet uit of het
een huwelijk betreft tussen gelijke geslachten of tussen een
huwelijk met ongelijke geslachten. Er is namelijk geen juridisch,
let wel, juridisch (!) verschil tussen deze huwelijksvormen. In
Assen zijn in de afgelopen jaren nog nooit moeilijkheden ontstaan
vanwege het feit dat een gewetensbezwaarde buitengewoon ambtenaar
van de burgerlijke stand (BABS) een huwelijk niet heeft
voltrokken.
Puur alleen al op deze informatie was de motie van de PvdA en D66,
waarin zij opleggen dat elke BABS elk huwelijk moet voltrekken of
de BABS gewetensbezwaard is of niet, niet nodig en zelfs niet
relevant. Inhoudelijk was er ook wel iets aan te merken op de
voorliggende motie. De motie sprak er namelijk van dat er geen
‘principieel’ verschil is tussen een huwelijk tussen
man en vrouw en een huwelijk tussen een vrouw en vrouw en een man
en een man. Dit is er echter wel, anders was namelijk deze motie
niet nodig geweest. Als er geen principieel verschil zou zijn dan
zouden er ook geen gewetensbezwaarden zijn en zou de motie waarin
men ageert tegen gewetensbezwaarden, in verband met de afwezigheid
van gewetensbezwaarden, niet nodig zijn. Alleen het feit al dat de
motie er ligt geeft de PvdA aan dat er wel verschil is. Eigenlijk
spreekt men zichzelf dus tegen. In de motie is aangegeven dat er
geen principieel verschil is en toch wordt wel de motie ingediend
tegen gewetensbezwaarde ambtenaren. Aangeven dat ‘een
huwelijk een huwelijk is’ is ook een stelling die niet vast
te houden is. Dat is hetzelfde als te zeggen dat een auto en auto
is, terwijl je toch spreekt over Ford en Opel. Geen verschil is dus
echt te kort door de bocht. Laten we het bij de naam noemen, er is
geen juridisch verschil meer. Dus wel feitelijk verschil (huwelijk
tussen man en vrouw ziet er anders uit dan tussen vrouw en vrouw,
als u dit niet ziet dan zit u geen verschil meer tussen een man en
een vrouw), ook principieel verschil, te zien aan het feit dat er
überhaupt gewetensbezwaarden zijn! Tevens is er verschil in
opvatting over de rol van BABS’en bij het voltrekken van een
huwelijk.
PvdA komt er bij monde van raadslid Berends dan ook niet uit
vanavond. Hij steggelt en stamelt dat er sprake is van een signaal
naar de bevolking en mevrouw Eshuis weet te beweren dat het hier
gaat om een ‘principe-uitspraak over het voltrekken van
huwelijken door gewetensbezwaarde BABS’. Hiertegenin zou ik
graag willen brengen welke principe afspraken we dan nog meer gaan
maken de komende tijd? We hebben net vastgesteld dat het gaat om
een juridisch verschil en niet om een principieel verschil. Gaan we
dan al het beleid met een extra motie vaststellen? Wat zou u,
mevrouw Eshuis, willen bereiken met een principiële uitspraak?
U weet immers dat principes tussen mensen altijd anders liggen?
Principes kunnen pas ten volle tot hun recht komen als deze ten
volle mogen worden geuit. Principes zijn de motor voor tolerantie.
U bent tolerant als u principes respecteert en er mee omgaat. U
bent niet tolerant als u over principes gaat discussiëren met
als doel om een ander monddood te maken en de principes uit de weg
te ruimen en geen ruimte te bieden om de principes te uitten.
Tolerantie is het omgaan met principes die niet de uwe zijn. Met uw
opmerking dat je dus schijnbaar met een motie een principieel
signaal zou kunnen laten horen geeft u dus direct aan dat uw
tolerantieniveau daalt. Anders kan ik het niet maken.
Dan de SP vanavond. De heer Broekema maakte er op dit punt helemaal
niets van. Hij legde in de mond van de CU dat ‘er schijnbaar
geen huwelijken van mensen van gelijk geslacht zouden mogen worden
voltrokken’. Echter dit is feitelijk onjuist. Laat ik u even
meenemen naar de feitelijke gang van zaken rond dit onderwerp.
Gewetensbezwaarde BABS’en hebben worsteling met het huwelijk
van mensen van hetzelfde geslacht. Zij hebben echter een beroep
aanvaard (kom ik zo op terug) waarin zij huwelijken moeten sluiten,
dat is hun core business. En met hetgeen wat hun corebusiness is
hebben zij moeite. Dat is dus anders dan een vegetariër. Een
vegetariër heeft moeite met het eten van vlees en is dus
compleet niet te vergelijken met iemand die moeite heeft met een
vorm van het huwelijk. Uw vergelijking gaat gewoon niet op! Het zou
u sieren als u op dit punt de worsteling van een gewetensbezwaarde
eens zou willen respecteren. Ik vraag u niet het ermee eens te
zijn, alleen om te respecteren. Zelfs dit leek u vanavond teveel
gevraagd te zijn.
Dan ga ik graag in op het standpunt van zowel Berends (PvdA) en
Klinkenberg (VVD). Beiden durfden ze het aan om het principe van
kerk en staat op tafel te leggen. Als er iets niet relevant is was
het wel deze uitspraak. Vraag een christen, die vaak in de kerk
komt, niet naar de scheiding van kerk en staat. Hij is er onderdeel
van, wellicht nog meer dan u die minder in de kerk komt. Het is een
beetje hetzelfde een Nederlander die nog nooit in IJsland is
geweest vragen wat de verschillen zijn tussen Nederland en IJsland.
Om die vraag te beantwoorden moet hij spreken met
onderbuikgevoelens. Hoogstens een antwoord als ‘het zou er
wel koud kunnen zijn’ zou hij uit kunnen brengen. Als je
echter iemand hebt die én in Nederland woont én in
IJsland heb je iemand die de werelden kent en haarfijn kan
uitleggen welke verschillen een zijn. Scheiding tussen kerk en
staat is gebaseerd op scheiding in de ambten. De kerk heeft niets
te zeggen over de ambten van de overheid en andersom ook niet. Wat
u echter bedoelt is de scheiding tussen geloof en politiek. Graag
zou ik u de vraag stellen of u bereid bent hetzelfde te doen. Als u
vraagt om ‘christen-zijn’ en politiek te scheiden, dan
vraag ik u of u uw ‘socialist-zijn’ en uw
‘liberaal-zijn’ op het nachtkastje wilt laten liggen
als u politiek bedrijft. Een dergelijke motivatie leidt tot hersen-
en visieloze politici. Is dat uw streven? Of mogen we gebaseerd op
het socialisme, het liberalisme en het christendom de dialoog
voeren? In deze situatie u beroepen op de scheiding tussen kerk en
staat past niet en is ook niet consequent en geeft een verdraaide
voorstelling van hetgeen waar het over gaat.
Groenlinkser Ger Meijer durfde het aan de rechtsstaat als motivatie
te geven dat een gewetensbezwaarde ambtenaar de wet maar gewoon uit
moest voeren. Hierin werd hij ondersteund door mevrouw Eshuis. Het
spijt mij, maar ook dit kan niet kloppen. Als u zo smal het begrip
rechtstaat hanteert dan zou het nooit kunnen dat er ooit de
mogelijkheid zou zijn ontstaan dat het huwelijk tussen twee
geslachten mogelijk zou zijn geworden. U stelt dan rechtstaat
gelijk met wetten. De rechtstaat wordt echter niet gevormd door
wetten. De rechtstaat wordt gevormd door de samenleving en het
debat! Dat is de rechtstaat. Laten we even uitgaan van uw hypothese
dat de wet dus bepaalt hoe de rechtstaat eruit ziet. Als dit zo zou
zijn zou ongeveer vijf jaren geleden niet de mogelijkheid van het
voltrekken van huwelijken van mensen met een gelijk geslacht zijn
ingevoerd. Immers de wet liet het toentertijd niet toe. Omdat u de
wet en de rechtstaat gelijktrekt zou het logischerwijs met geen
enkele mogelijkheid mogelijk zijn om een huwelijk tussen mensen van
gelijk geslacht mogelijk te maken. Nu even de manier waarop het
mijns inziens wel hoort. Omdat een rechtstaat altijd uitgaat van
wat er in de samenleving leeft en wat er in debatten wordt
opgevoerd werd de behoefte voor de mogelijkheid tussen een huwelijk
voor mensen van hetzelfde geslacht aangevoeld. Dat is dus door het
debat en de samenleving. Niet door de wet. Dit principe
accepterende, dus dat een rechtsstaat wordt gevormd door debat en
samenleving, staat het u niet vrij om zomaar mensen die in de
samenleving en in het debat zich roeren een andere mening op te
leggen. Al helemaal niet door de rechtsstaat aan te halen.
Ger Meijer begon overigens met een redenering. ‘Als je het
woord ‘homovervolging’ intoetst in de zoekmachine
Google krijg je 77.000 hits, als je christenvervolging intoetst
krijg je 168.000 hits’. Hieruit leidde hij af dat je niet
gewetensbezwaard mag zijn tegen het voltrekken van huwelijken van
mensen met hetzelfde geslacht. Terwijl als ik de redenering zou
doortrekken de conclusie meer gerechtvaardigd zou vinden dat
christenen meer vervolgd worden dan homo’s. Wie zou er dan,
in een samenleving waar je naar elkaar omziet, meer bescherming
verwachten meneer Meijer?
Nou ja, tot zover mijn redenatie over de andere partijen. Nu even
naar onszelfkijkend. Misschien was achteraf de titel klantgericht
trouwen niet goed gekozen. Het einde lijkt zoek te zijn als je dit
principe verder hanteert. Je zou meer moeten zoeken naar een plek
voor gewetensbezwaarden. Dit kwam in de motie van ons als
ChristenUnie misschien niet goed genoeg naar voren. Henk Medema
voerde genoeg argumenten aan, maar zonder resultaat. Ook onze
christelijke vrienden van het CDA steunden de motie niet. Een heel
eigenaardige redenatie hanteerden de CDA’ers. Namelijk, de
motie is niet nodig, dus we gaan er niet op in. Dat is eigenlijk
hetzelfde als de bekende struisvogel. Liever de kop in het zand dan
fier staan voor je standpunten. Uitzondering hierop vormde Henk
Hoff (CDA) vanavond. Hij was betrokken en leverde goede
analyses.
Dan nog iets. De coalitie heeft een flinke mes in de rug gekregen
nu. Want waarom PvdA zo’n motie terwijl je weet dat het
tenminste gevoelig ligt? Navraag leerde dat de enige argumentatie
was: ‘dit was landelijk beleid, gewoon een motie van het
partijbureau’. Zo dan weet u dat ook!
Maar goed hoe nu wel? Ik zit op de bank met een lekker wijntje.
Wijs vond ik het wat De Wal (wethouder PvdA) na de vergadering in
de wandelgangen zei. Hij nam het euthanasieverhaal als voorbeeld.
Hiervoor zijn geen wetten gemaakt waarin gewetensbezwaarde artsen
of verpleegkundigen monddood zijn gemaakt en waar door de overheid,
door bruut opgelegde wetten en einde gemaakt is aan
gewetenswroeging. Nee, hier heeft het recht zijn loop gehad. De
jurisprudentie heeft hier hoogtij gevierd. In de praktijk komt het
erop neer dat er plek is voor gewetensbezwaarden, zonder dat hierop
iets ‘dichtgetimmerd’ wordt. Recht is belangrijk, recht
beantwoordt ook een samenleving. Recht is toetsend en normerend,
wet is opleggend en dwingend. PvdA koos voor het laatste vanavond.
Wie is er nu tolerant zul je zeggen? Ik was het het meest eens met
Ruud Wiersma van de Plopfractie. Hij ging inhoudelijk in debat
zonder allerlei bijzaken erbij te halen. Hij gaf aan: ‘ik heb
respect voor jullie opvattingen, maar ik ben het er niet mee
eens’. Dat is een goede houding!
Licht uit spot aan heet deze column. Als je kritisch kijkt naar
argumenten en ze even uitlicht dan zie je dat ze niets zijn.
Inhoudelijk debat voeren met behoud van tolerantie lijkt lastig.
Gelukkig hoef ik mijn geloof niet te scheiden van politiek. Dat
maakt mij ootmoedig naar God, weer hebben we het niet duidelijk
genoeg kunnen laten horen. Het maakt mij ook dankbaar dat ik leven
mag onder een open hemel! God kijkt niet naar de wereld als
wereldbol. Hij kijkt naar u en naar jou, hij doet het licht even
uit en de spot aan! Jij bent Zijn kind!
Bert Wienen
Reacties op 'Licht uit spot aan'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.