Slimme handelsnatie
2021 wordt, als het aan de Europese Commissie ligt, het jaar van de trein. Je zou zeggen, een mooie kans voor Nederland om te stoppen met het promoten van de luchtvaart en geld te gaan steken in een betere infrastructuur op het spoor. Snellere, goedkopere verbindingen en efficiënte nachttreinen, zodat het grootste deel van Europa met de trein te bereiken is. Gezien de spoorverschillen tussen de landen kan Nederland dit niet alleen en kan Europa dit niet zonder de lidstaten. Als slimme handelsnatie zou Nederland hierin voorop kunnen lopen.
Wat doet Nederland? Werken aan een steunpakket voor de luchtvaart. Volgens het kabinet is vliegen namelijk coronaproof, ook zonder de anderhalve meter. Het herinnert me aan die keer, lang geleden toen ik nog wel vloog, dat ik in een stoel voor een snipverkouden collega in het vliegtuig zat. De dag erna was ook ik snipverkouden. U begrijpt hoe ik tegen vliegen en corona aankijk. Wat ik echter nog onbegrijpelijker vind is dat het kabinet de toestellen zo snel mogelijk weer en masse de lucht in wil hebben.
Door het grotendeels stilvallen van de luchtvaart is de uitstoot van stikstof, CO2 en fijnstof enorm teruggelopen en geluidshinder bijna helemaal verdwenen. Dat moet toch heerlijk zijn als je in de buurt van Schiphol woont. Ooit sliep ik een keer in Aalsmeer. Ik was de kamer nauwelijks binnen toen ik dacht dat het plafond naar beneden kwam. Het bleek een landend vliegtuig en de mensen achter de raampjes zwaaiden vriendelijk. Het zal geen pretje zijn om daar zomers buiten te zitten.
Als de milieuschade van de luchtvaart zou worden doorberekend in de tickets is het maar zeer de vraag of de luchtvaart toekomst heeft. Als Nederland slim is zet ze in op een steunpakket voor duurzaam vervoer. Een pakket waarin in ieder geval korte afstandsvluchten worden beperkt en kerosine wordt belast. Waarin touringcars worden omgevormd tot coronaproof, CO2-neutrale wagenparken. Een pakket waarin wordt geïnvesteerd in het spoor in Nederland en daarbuiten.
De coronacrisis gaat een keer voorbij, maar de klimaatcrisis daar zitten we middenin. Dat er miljarden worden gestoken in de economie is logisch, maar doe dat op een manier die zowel corona- als klimaatproof is. Dat levert niet alleen banen op voor de korte termijn, maar duurzame banen in heel Europa. Dat is pas slim.
Anja Haga is kandidaat Europarlementariër, werkt bij Staatsbosbeheer en leeft plasticvrij.
Elke maandagmiddag verschijnt op deze plek een nieuwe column van één van onze columnisten. Vorige week schreef Joëlle Gooijer de column 'De ander als gevaar' Tot volgende week!